torstai 22. joulukuuta 2016

Mummon piimäkakku



Kuivakakku, kahvikakku, piimäkakku... Se piimäkakku, jonka minä tunnen - kakkujen the Grand Old Lady - ei ole kuiva, joten sitä ei kuivakakuksi voi kutsua. Se on kahvikakku, ja kuuluu rakastamaani sarjaan, eli sekoitettaviin kahvikakkuihin aivan kuten tämä Paholaisen kakku

Olen syönyt mummoni tekemää, todella mehevää piimäkakkua koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Nykyään mummo asustelee jo hoivakodissa, ja minä olen saanut kunniakseni leipoa mummon perinnepiimäkakkua siitäkin syystä, että minulla on mummon keittokirjat. Olen jo aiemminkin leiponut täällä mummoni perinneohjeella, nimittäin Herrasväen pikkuleipiä, joiden detaileihin pääset tästä

Palatakseni piimäkakkuun, niin saadessani mummon keittokirjat, etsin heti ensimmäiseksi piimäkakun ohjetta. Olin hieman tolaltani, sillä kirjan sisällysluettelossa on kaksi piimäkakkuohjetta. Mutta ei hätää, sillä mummolla on kirjanmerkki sen "oikean" piimäkakun kohdalla! Se on Piimäkakku II (ohje nro 1256).


piimäkakkuohje


Leipoessani eilen piimäkakkua, huomasin, että pomeranssinkuorijauheen eräpäivä oli jo kaukana takanapäin. Onneksi olin pyytänyt kihlattua tuomaan kaupasta uusia joulumausteita, joten korkkasin tietysti uuden pomeranssinkuoripussin. Aivan käsittämättömän hyvä tuoksu pöllähti sieltä pussista! Ja kyseisen mausteen myös erottaa kakusta hyvin. Eli, itsellenikin opiksi, muistahan heittää vanhat mausteet mäkeen ja ostat uudet vanhojen tilalle, niin saat täyteläisemmät maut.


MUMMON PIIMÄKAKKU 


1,5 dl voisulaa
4,5 dl piimää
4,5 dl sokeria
7,5 dl vehnäjauhoja (karkeita)
1 tl soodaa
1 tl jauhettua neilikkaa
1 tl jauhettua inkivääriä
1 tl pomeranssinkuorta

1. Sulata voi (150 g) kattilassa, ja sekoita lusikalla joukkoon kaikki muut aineet - piimä viimoisena.
2. Kaada taikina voideltuun vuokaan, ja paista n. 1h 175-asteisen uunin alatasolla.

Kakku säilyy hyvin ja paranee vanhetessaan!


Kakusta tuli jälleen kerran erinomainen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se kohoaa hyvin, se maistuu ihanalta, paranee vanhetessaan ja sopii myös joulun ajan kahvipöydän tarjoiluihin.

Suosittelen paistamaan kakkua vain sen verran, että se on juuri kypsää. Paistoin kakkuani tasan 55 minuuttia, minkä jälkeen tikkuun ei enää tarttunut taikinaa. Suosittelen siis tarkkailemaan kakkua paiston loppupuolella, ettei se vaan pääse liian kuivaksi!


piimäkakku
Piimäkakku höyryävänä, kipattuna vuosta ulos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Herkulliset Suklaaraitacookiet

SUKLAARAITACOOKIET 25 kpl 200 g voita 2 dl fariinisokeria 2 dl sokeria 2 kananmunaa 1 tl vaniljasokeria 5 dl vehnäjauhoja 1 tl...